Євангеліє починається з народження «у дні Ірода, царя Юдейського» в сім'ї людей дуже похилого віку — Захарії та Єлизавети — сина Івана. Це і був Іоанн Хреститель. Батько Івана, Захарій, був священиком з «РодуАввія», а мати — з роду Ааронового». Прожили вони у шлюбі довго, але не було у них дітей, про що вони дуже засмучувалися і підносили молитви.

І ось одного разу, коли Захарія в порядку «своєї черги», за жеребом увійшов у Храм Господній для «кадити», йому з'явився ангел і сповістив, що «почута молитва твоя, і дружина твоя Єлизавета народить тобі сина, і наречеш ім'я йому Іоан». Захарія не повірив ангелові і був тут же їм покараний — він онімів «до дня, коли це здійсниться». Коли скінчилися дні його служби в храмі, він «повернувся в дім свій», і «після тих днів зачала його дружина Єлизавета, і таїлась п'ять місяців», не вірячи в своє щастя.

Після цього відступу починається власне історія Ісуса. Лука починає її так: «а в місяць шостий посланий був ангел Гавриїл від Бога в місто Галилейське, званий Назарет. До Діви, зарученої чоловікові на ім'я Йосиф, з дому Давидового; і ім'я Діві Марія». Прямо з порогу посланець вигукнув: «Радуйся, Благодатна! Господь з Тобою; благословенна Ти між жонами».

Не давши схаменутися враженій діві, посланець оголосив, що вона «знайшла благодать у Бога» і в зв'язку з цим зачне «в утробі» і народить сина, якого слід назвати Ісусом. Сину ангел Гавриїл передбачив велике майбутнє: Бог дасть йому престол Давида, батька Його, і він буде царювати над домом Якова вовіки, і Царству Його не буде кінця».

Марія дуже здивувалася: «як же станеться це, коли Я чоловіка не знаю?» На це у Гавриїла знайшлася така відповідь: батьком дитини буде «Дух Святий». На підтвердження сказаного ангел додав: «Ось Єлизавета, родичка Твоя, звана неплідною, і вона зачала в своїй старості сина, і їй вже шостий місяць». Цей аргумент переконав Марію остаточно, і вона покірно відповіла: «се, раба Господня; нехай буде Мені по слову твоєму». Почувши таку відповідь, ангел залишив...

Тут в історію Ісуса знову вплітається розповідь про народження Іоанна Хрестителя. Почувши важливу для себе новину, Марія вирушила «з поспішністю» в «гірську околицю, в місто Юдин», тобто в Єрусалим.

Як тільки Єлизавета побачила Марію, так відразу ж кинулась дитина в утробі її», а сама Єлизавета сповнилася Святого Духа, і вигукнула гучним голосом, і сказала: «Благословенна Ти між жонами, і благословенний плід утроби твоєї!» Після цього привітання Єлизавета вимовила славослів'я і радо прийняла гостю. Пробувши у родички три місяці, Марія повернулася до чоловіка.

Тим часом «а Єлизаветі настав час родити, і вона народила сина». Як і годиться, на восьмий день зібралися всі родичі і знайомі на обрізання. Присутні запропонували назвати немовля «по імені батька його, Захарією», але мати не погодилася і сказала, що вирішила наректи дитя Іоанном. Здивовані родичі почали питати знаками в батька його, як би він хотів назвати немовля, і батько написав на дощечці: «Іван ім'я йому».

 

Сама проповідницька діяльність Івана Хрестителя описана з подробицями. Так, коли «юдеї послали були з Єрусалиму священиків та левитів, щоб спитали його: хто ти? Не Месія? Він сказав: «Ні, я не Месія». Тоді посланці поцікавилися: «Тоді ти Ілля?» Іван знову відповів негативно. «Тоді ти Пророк?» Він знову відповідав: «Ні». У посланих урвався терпець, і вони запитали вже прямо: «Що ти скажеш про себе самого, і на якій підставі ти крестишь, якщо ти не Месія, не Ілія і навіть не пророк?»

І тут Іван їм відповів: «Я — голос волаючого в пустелі рівняйте дорогу до Господа, як сказав пророк Ісая». І далі Іван говорить про Христа і про свою діяльність так: «і не знав Я Його; та для того прийшов хрестити у воді, щоб Він був явлений Ізраїлю. Послав мене хрестити водою, сказав мені: «на кого Духа побачиш, що сходить і зостається на Ньому, це Той, що хрестить Духом Святим; і я бачив і засвідчив, що він є Син Божий».

Іван щиро вірив у швидкий прихід Месії, який в результаті фінального конфлікту зі світом зла звільнить світ і забезпечить остаточну перемогу царства Божого на землі. Тому він говорив: «Йде Сильніший за мене. Він буде вас хрестити Духом Святим і вогнем...» І тому напередодні цієї події Іоанн закликав покаятися, очиститися від усіх гріхів, прийняти ритуальне очищення у водах річки Йордан і роздати своє майно бідним, так як в новому царстві загального благополуччя воно вже не знадобиться. Він закликав народ неодноразово очиститися перед приходом цього царства і перед остаточним судом над світом зла.