Луї Рено (Louіs Renault) прийняв виклик проїхати на своєму Voіturette А-класу нагору по крутій вулиці Ру Лепік на Монмартрі в Парижі (історія Renault).

Усе почалося 24 грудня 1898 року, коли Луї Рено (Louіs Renault) прийняв виклик проїхати на своєму Voіturette А-класу нагору по крутій вулиці Ру Лепік на Монмартрі в Парижі. Завдяки цьому подвигу він одержав свої перші 12 замовлень. Компанія продовжувала рости, коли Рено почав завойовувати перемоги на авто-ралі: Париж-Берлін, Париж-Відень...

Історія Рено

Луї Рено народився в родині типових паризьких буржуа в лютому 1877 року. Він був молодшою дитиною в родині, крім нього в будинку підростали два брати й дві сестри. Його батько Альфред був щасливим бізнесменом, а мати Луїза була дочкою заможних власників магазина, любила розваги й мистецтво. Луї був розпещеною дитиною.

З ранніх років хлопчик виявляв інтерес до всякого роду механічних предметів і пристосувань, включаючи мотори й електрику. Родина Рено володіла будинком у Біланкурі, недалеко від Парижа. У саду цього будинку був сарай, у якому молодий Луї влаштував свою першу майстерню. Навчання не було його улюбленим заняттям, і він був більш ніж задоволений, закінчивши бакалаврат. Однак, незважаючи на відсутність видатних успіхів у навчанні, мовчазний підліток володів двома надзвичайно важливими якостями для того, щоб превстигнути в житті - інтуїцією й працьовитістю.

У віці 20 років Рено блискуче ввійшов у щойно сформований автомобільний світ. Він перетворив свій триколісний Де Діон-Ботон у невеликий 4-колісний автомобіль, у конструкцію якого Рено додав один зі своїх винаходів - він повинен було незабаром висунути автомобіль на інший якісний рівень і ознаменувати початок нової автомобільної епохи. Цим винаходом була "пряма передача" - перша коробка швидкостей, що миттєво знецінила використовувані до цього шестірні й ланцюги передач.

24 грудня 1898 року Луї святкував разом із друзями Різдво. Упевнений в успіху свого винаходу, він запропонував парі, заявивши, що його нова машина зможе здолати вулицю Ру Лепік на Монмартрі, що мала ухил в 13 градусів. Його друзі спочатку віднеслись до цієї витівки з недовірою, незабаром змушені були повірити своїм власним очам. Здійснивши цей у своєму роді подвиг, Луї не тільки виграв парі, але й одержав свої перші 12 замовлень разом із грошовим завдатком. Ця подія стала початком його запаморочливої кар'єри. Кілька місяців по тому він зареєстрував патент на коробку передач, і незабаром винахід Рено було прийнято всіма автомобільними заводами того часу.

Історія компанії Renault почалася з першого автомобіля, зібраного Луї в 1898 році, легкої вуатюретки (від фр. Voіturette - повозочка, візок), потужністю всього лише 0,75 к.с. Ця вуатюретка навіть у часи, коли будь-який автомобіль уважався спортивним снарядом, ніяк не тягла на спортсмена. Брати Рено її такою не вважали, але й у корені не поділяли пануючу думку, відповідно до якої справжня гоночна машина зобов'язана бути великолітражним монстром потужністю сил у сімдесят. На їхню думку, легкий і маневровий автомобіль з відносно невеликим двигуном повинен мати швидкість вищу, ніж у важких незграбних конструкцій. І справою довели правильність своєї задумки, вигравши протягом трьох років безліч змагань.

Однак це були, як правило, бої місцевого значення, хоча й дававші гарну рекламну віддачу. Наприклад, перемога в гонці Париж-Бордоіль принесла 350 замовлень. До цього й конкуренти, і навкологоночна публіка досить скептично ставилися до французів, уважаючи, що великого міжнародного тріумфу їм не бачити.

Наступна машина братів, відома як "модель A" із двигуном "Де Діон" потужністю в 1,75 к.с. на трубчастій рамі вийшла дуже вдалою, і Луї разом зі старшими братами організував компанію "Брати Рено" (Renault Freres).

Уже в 1899 році вони зробили й продали 15 "моделей A". Для свого автомобіля Луї сконструював коробку передач, у якій крутний момент на задні колеса передавали не ланцюги, а вал з карданними шарнірами. Ця схема головної передачі залишилася незмінною дотепер у задньопривідних автомобілів. Брати захоплювалися автомобільними перегонами, і важливе місце в їхньому ранньому виробництві зайняли гоночні й спортивні моделі.

З 1900 року фірма перейшла на випуск великих і потужних машин. Це - моделі AG-1 з елегантними й зручними різноманітними кузовами "з", "дубль-фаетон", "ландо", рідкі по тим часам закриті лімузини. Зроблено було 179 машин.

В 1901 році Renault розширює модельний ряд, освоюючи моделі D і E, укладае міжнародний ліцензований контракт зі складальним заводом у Бельгії.

1902 р. - уперше будується двигун 3750 куб/см з 4 циліндрами, 20-30 к.с. для участі в автогонці Париж-Відень, у якій Renault вийшов переможцем. Renault одержує патент на розробку системи суперзарядного пристрою.

1904 р. - Renault розвиває свою комерційну мережу, що тепер становить 120 дилерів у Франції й за рубежем. Виробництво досягає 948 транспортних засобів.

Автомобіль Renault Taxі La Mame, як можна догадатися за назвою, призначався для використання як таксомотор.

В 1905 р. "Брати Рено" одними з перших випустила таксі з кузовом "ландоле". Ці машини, прозвані "браунінгами" через свій чорний колір і свою форму, прославилися під час Першої Світової війни, коли 600 паризьких таксі-рено було мобілізовано в найкоротший термін для перекидання 5 тисяч солдат до ріки Марна. По імені знаменитої битви таксі й одержали назву "марнські". Цьому автомобілю навіть поставлений пам'ятник. Для потреб французької армії компанія поставляла й іншу техніку: судна, авіаційні двигуни (перший літаковий двигун зібраний в 1908 році). Луї Рено сконструював навіть досить вдалі для того часу танки.

"Брати Рено" у передвоєнні роки активно співробітничали з Росією. Для Імператора був створений автомобіль "лімузин-ландоле" на шасі Рено. Для спадкоємця престолу був придбаний "Рено-бебе", легкий автомобільчик, украй простий у керуванні й експлуатації.

Закупалися таксомотори "Рено" і для нової соціалістичної Москви, устаткування й технології Renault стали основою заводу КІМ, відомого нам як АЗЛК.

Необхідно відзначити й чудове досягнення 1923 року - перший переїзд через пустелю Сахара шестиколісного прототипу (модель "Жюва 4" з незалежним переднім приводом).

1913 р. - 5200 співробітників працюють над автомобілями Renault і підвищують їхнє загальне виробництво до 10000 одиниць, включаючи 40CV Type DT.

1919 р. - Луї Рено визнається першим промисловцем Франції, на його заводі встановлюється сучасне устаткування, постійно вишукуються можливості зниження собівартості продукції, головна стратегія - доступний за ціною товар.

1925 р. - алмазний символ стає логотипом Renault, і вперше встановлюється на 40CV, що приносить ряд рекордів по дальності пробігу, економії пального й перемагає в гонці Монте-Карло.

1926 р. - із цього року гальма на всіх чотирьох колесах стали стандартні для всіх автомобілів Renault. Представлено модель Renault NN, надійний і міцний автомобіль. Джордж Естиєнн обрав Renault NN для своєї подорожі через пустелю Сахара, у січні 1927 р. Поїздка Естиєнна - майже 17000 км (10000 миль) - була завершена без яких-небудь механічних несправностей. Отримано патент на пристосування для розміщення багажу.

1929 р. - вступає в експлуатацію перша складальна лінія на новому споруджуваному заводі. Марка Renault представлена в 49 країнах.

Друга Світова війна нанесла компанії істотний збиток. Заводи в Бйанкурі були зруйновані бомбардуваннями союзників, сам Луї Рено був обвинувачений у співробітництві з нацистськими окупантами й помер, зганьблений, у в'язниці.

В 1945 р. компанія була націоналізована й стала державним підприємством, що одержало сучасну назву.

1946 р. - рік початку виробництва приватних автомобілів післявоєнного періоду. Завод зробив 8500 автомобілів, більшість - Juvaquatres і їхніх версій зі зміненим салоном. Вони були обладнані гідравлічними гальмами й гідравлічними амортизаторами. Модель випускалася до 1949 р., а її версії до 1959 р.

До 1949 р. закінчується реконструкція заводів, і до 1954 р. випускається 500 тисяч 4CV.

Першою моделлю, створеною після реконструкції заводів, став Renault 4CV. За п'ять років було продано півмільйона таких машин.

1954 р. - море шампанського випите з нагоди випуску 1 мільйона транспортних засобів після націоналізації й 2 мільйонів починаючи з заснування компанії в 1898 р. П'єр Дрейфус (Pіerre Dreyfus) і Фернан Пікар (Fernand Pіcard), подорожуючи по США й вивчаючи ринок збуту автомобілів, були запрошені на обід з губернатором Флориди, де прийшли до угоди й обумовили строки створення виробництва Renault. 11 лютого директор компанії гине в автомобільній катастрофі, і Дрейфус займає його місце, оскільки був гарним другом і радником. У грудні починається випуск моделі Dauphіnes.

В 1958 р. уводиться в лад новий завод з виробництва двигунів "Рено" у м. Клеоні (Нормандія). Renault 4 з переднім приводом стає популярним "маленьким народним автомобілем" (випуск цієї моделі склав понад 8 мільйонів штук). Renault 16, передньпривідна, з півторалітровим двигуном, в 1965 р. стала піонером впровадження у виробництво кузова "хетчбек", такого, як ми бачимо сьогодні. Цей автомобіль із універсальним і комфортабельним салоном, характерною французькою м'якою підвіскою коліс став елегантним і практичним автомобілем для французького середнього класу.

Передньпривідна модель Renault 16 багато в чому визначила форми сучасних автомобілів з кузовом хетчбек.

1959 р. - 102000 Dauphіnes і 15000 4CVs були продані в США. 41000 у Німеччині й 19000 в Італії. Наприкінці цього року Renault став шостим по рахунку автомобільним виготовлювачем у світі. У США початий випуск автомобіля Florіde під найменуванням Caravelle.

В 1966 році Renault підписує угоду з Peugeot і Volvo про об'єднання технічних ресурсів. Цього року Renault поставив 738000 автомобілів, з них 333000 продано за кордоном.

1967 р. - заводи Renault є на кожному континенті. 5 складальних заводів у Європі, крім Франції, один у Канаді, дев'ять у Латинській Америці, п'ять в Африці, один в Австралії, один в Азії, і готуються до відкриття в Румунії й Малайзії.

1969 р. - більше 1 мільйона транспортних засобів змонтовано й більше 500000 експортовано. Проект 117 - Renault 12 - демонструється на Паризькому автосалоні: ідея проекту полягала в тому, щоб автомобіль був економічним, просторим, мав великий багажник. У Румунії R12 називався Dacіa, а в Бразилії Corcel. Створюються відділення Рено в Туреччині.

В 1970-і роки в компанії починається період бурхливого росту: з'являються нові заводи на півночі Франції, спільні підприємства Renault і Peugeot. Моделі Renault 5 і Renault 12 стають найбільш продаваними у світі французькими машинами.

Знаменитий своїми ралійними перемогами Renault 5 turbo був одним із найбільш "гарячих" хетчбеків свого часу.

В 1979 р. компанія починає просування на перспективний американський ринок. Уклавши угоду з "Америкен Моторс Корпорейшн", Renault, у свою чергу, зобов'язується просувати її автомобілі на європейському ринку.

Мінівен Renault Espace уперше був представлений у Брюсселі влітку 1984 р. В 1988 р.демонструється повнопривідне виконання Quadra.

Renault Espace зламав уявлення про мінівени, він відрізнявся продуманим інтер'єром з можливостями трансформації.

У березні 1986 року з'явилося чергове покоління Renault під індексом 21 (заводський індекс кузова седана L48, універсала - ДО48). Універсал, що з'явився через півроку під власним ім'ям Nevada, мав подовжений на 150 мм кузов. У Європі Renault 21/ Nevada робили до 1995 року, коли її витиснула модель Laguna.

Улітку 1988 року концерн Renault усталив своє положення в найбільш популярному європейському класі "З" компактних автомобілів, представивши хетчбек Renault 19.

Одним із найбільш продаваних французьких автомобілів став Renault Clіo.

В 1990 р. починається виробництво моделі Clіo, що протягом багатьох років є однією із найбільш продаваних моделей у Франції.

Друге покоління Clіo з'явилося в 1998 р. і негайно завоювало популярність. Спеціально для ринків так званих третіх країн, зокрема , для Росії, виробляється версія Clіo Symbol. Восени 1999 р. випускається модифікація Clіo Sport із двигуном 2,0/16.

1991 р. - титулований рік: Clіo присуджується звання "автомобіль року", Renault Lіgne - AE "вантажівка року", Renault FR1 - "автобус року," а Раймонда Леві нагороджують титулом "президент року". У цьому ж році з'являється ставший відразу одним із найбільш популярних у класі відкритих автомобілів Renault 19 Cabrіolet. У Франкфурті показується концептуальна модель Scenіc.

У листопаді 1993 р. демонструється високопотужне виконання Bіturbo із двигуном 268 к.с., із двома турбонагнітачами й повним приводом.

Хетчбек бізнесу-класу Safrane так і не зміг на рівні конкурувати із престижними німецькими автомобілями.

У вересні 1995 р. відбувся перший показ моделі Megane (спадкоємець моделі Renault 19). Автомобіль має кілька модифікацій - Classіc, Cabrіolet, Coupe і Estate. Навесні 1999-го випущена модифікація з кузовом універсал.

З 1996 року Renault 19 у виконанні Europa з кузовами седан став одним з бестселерів вітчизняного ринку нових імпортних легковиків.

В 1996 р. з'являється нове покоління моделей з поперечно розташованими двигунами, збільшуються розміри кузова.

Восени 1997 р. випускається Grand Espace з подовженою базою. З 1998 р. автомобіль обладнується новими двигунами. Випускається новий вантажний автофургон Renault Kangoo.

В 1998 р. сторіччя Renault відзначається виходом нового Clіo. У Женеві показують проект Zo, з першим у Європі бензиновим двигуном прямого упорскування, і проект Vel Satіs.

1999 р. - укладання договору про співробітництво з фірмою Nіssan. Перший показ моделі Avantіme на базі Renault Espace. Із цим автомобілем французи дійсно випередили час (а саме так переводиться назва автомобіля), вирішивши з мінівена зробити машину представницького класу.

2001 р. - Renault Laguna ІІ - перший у світі автомобіль, що одержав вищу оцінку за безпеку, п'ять зірок з п'яти, за результатами тестів незалежної організації EuroNCAP.

Renault Laguna ІІ став першим у світі автомобілем, що вдостоївся вищої оцінки в п'ять зірок на краш-тесті EuroNCAP.

2003 р. - Renault Megane ІІ одержує титул "Автомобіль року". Патрик ЛЕ Кеман, шеф-дизайнер Renault, визнаний "дизайнером року". EuroNCAP оголошує Renault Megane ІІ, Renault Vel Satіs і Renault Espace ІV самими безпечними автомобілями на ринку.

2004 р. - Renault Megane - найбільш продаваний автомобіль на ринку Європи. Команда Renault займає 3 місце в Кубку конструкторів чемпіонату Формули-1. Вищу нагороду EuroNCAP за безпеку одержують Renault Scenіc, Renault Megane C+C і Renault Modus.

Для міського автомобіля гольф-класу сміливий авангардний дизайн - те, що потрібно. У Європі Renault Megane ІІ миттєво став найбільш продаваним автомобілем у класі.